Mie
Be·drijfs·cul·tuur (de; v; meervoud: bedrijfsculturen): manier waarop de medewerkers in een bedrijf met elkaar en met derden omgaan.
Klinkt simpel, toch? In zekere zin is het dat ook, maar ook weer niet volledig. Zoals altijd zitten de belangrijkste zaken in grijze zones. Om bedrijfscultuur het best te snappen, bekijken we het best vanuit het standpunt van de werknemer of kandidaat-werknemer. Mensen verbinden zich het allerliefst aan bedrijven die dezelfde waarden en normen hebben als zijzelf. Dat geeft een gevoel van een gedeelde identiteit en je zorgt ervoor dat mensen interesse hebben om voor je bedrijf te solliciteren én er dan ook te blijven. Sterker nog, je trekt sterkere profielen aan, kunt die medewerkers langer binden en maakt om die reden van je medewerkers ambassadeurs van je bedrijf of merk.
Om een antwoord te geven op de vraag wat een bedrijfscultuur is? Een heel belangrijk middel om op de huidige arbeidsmarkt succes te boeken.
Oké, ik geloof je. Een bedrijfscultuur is belangrijk. Maar hoe weet ik wat de onze is?
Een bedrijfscultuur is gestoeld op de waarden van het bedrijf. Als bedrijfsleider of HR verantwoordelijke heb je er dus alle baat bij om zo snel mogelijk je bedrijfswaarden helder te krijgen. Dat kan je het makkelijkst te weten komen via een waardenscan, maar je kan ook aan de slag gaan met andere tools. We weten allemaal dat een mooi nettoloon niet meer voldoende is om talent aan te trekken of aan boord te houden. Organisaties die een duidelijk zicht hebben op waar ze voor staan en hier ook naar handelen, worden beter beoordeeld door hun medewerkers. Mensen voelen zich gewaardeerd, gemotiveerd, betrokken en presteren beter.Organisaties met een goed gedefinieerde en positieve cultuur kunnen dan ook een duidelijk voordeel creëren.
Dat klinkt toch als een hele boterham, hoor! Hebben jullie geen stappenplan voor ons?
Natuurlijk hebben we een stappenplan voor jullie!
Stap 1: Start with why
Onze vriend Simon Sinek kwam hiermee. Ga eens na wat het doel is van de organisatie. En dat doel is geen “winst maken”, maar datgene waar je in gelooft.
Voor Ondertiteld luidt dat als volgt:
Wij geloven dat mensen en organisaties die kunnen vertrouwen op hun talenten, waarden en drijfveren – hun ondertitel dus – gemakkelijker keuzes maken, meer werkvreugde ervaren of creëren, meer bewust leiderschap inzetten, gemakkelijker de neuzen in dezelfde richting krijgen.
Stap 2: Ondertitel jouw ‘why’
Koppel het doel van je bedrijf aan je waarden. Ga na welke waarden je doel kunnen belichamen. Kijk hierbij naar de waarden die zowel jij als ondernemer als het management en je medewerkers belangrijk vinden. Ga in gesprek, organiseer eens een groepsworkshop hierover of boek een waardenscan.
De waarden die wij bij Ondertiteld belangrijk vinden:
Vooruitgang, diepgang, authenticiteit, humor, vertrouwen
Stap 3: Implementeren
Nu is het tijd om die bedrijfswaarden toe te passen. Jij, en elke andere medewerker, heeft er baat bij om zich het volledige verhaal eigen te maken. De hele organisatie moet afgestemd worden op de waarden. Niet alleen het product, maar ook de operationele processen, het leiderschap en de manier van omgaan met klanttevredenheid. Het is ook niet iets dat je eenmalig bekijkt en aanpast. Nee, het vraagt voortdurende opvolging. Al gaat het na een tijdje automatisch.